Tuesday 21 February 2017

CARA SETTING CARBURETOR 4 STROKE

MOTO DAH BIKIN KE BRO?
.
TOP SPEED X SAMPAI??
.
HABIS PULAS THROTTLE PUN X BOLEH BLAH GAK??
.
Ha ni sifuracing na share skit pengalamn sendiri setting carb , ape muto pun sama jer , asalkan pakai carburator.
.
Ikut step bwh ni ha

START SETTING SEKARANG




Sambil start engine skang ni, Korang nampak x ada 2 skru boleh diputarkan?? First korang usik jarum panjang tu, yg panjang tu adjsut idle rpm speed. Korang usik jarum ni sampai rpm naik sampai 3000RPM . 
.
Okay dah 3000RPM ?? Usik plak skru yg bwh tu mcm dlm gambar , yg mcm duk tenggelam dlm carb tu , skru untuk adjust AFR (Ratio Udara dan Minyak). Korang pusingkan skru kecik tu adjust sampai LEAN , nak tahu lean atau x bila RPM start turun maknanya korang dah pusingkan kearah yg betul. Buat mcm tu sampai la Sehabis2 Engine Running LEAN. dan dlm masa yg sama pastikan engine x mati , adjust skit skru idle tu.
.
okay now engine dah running dgn lean mixture ,pada tahap ni , RPM dyer x steady , kejap naik kejap turun. So korang adjust balik skru AFR tu , slowly pusing skit2 arah lawan jam , bila korang tgk RPM dah steady dan constant . X de bobok . Itulah Setting paling optimum. Bab mj pj ni susah nak sebut , Kalau na dptkan POWER yg MAKSIMUM drpd setting carb , x perlu bg minyak lebih ke , kurang ke , Bg setting minyak lebih , jd RICH mixture ni  Engine nt kuasa lagi drop adalah. dan sgt2 x efficient dr segi fuel consumption. Kalau motor ada bobok maknanye setting x cun , sama ada dr segi setting x cun atau pun pj mj x ngam. setiap motor berbeza . tp refer balik post2 sy dlm blog ni cerita sy ttg modified 4 stroke dan 2 stroke. bab carb sy ada sentuh size yg sesuai. Makan masa pelan2 ye nak hadam semua ni. 






0 comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.