Sunday 15 February 2015

MODIFIKASI JENTERA RR150 (BLOK)

Assalamualaikum dan selamat sejahtera, hari ini saya nak bercerita tentang pengalaman saya sendiri mengubahsuai Jentera saya iaitu Kawasaki RR150 RR .

1.BLOK CERAMIC SHARK 68MM

Ramai kata blok jenis ni tak tahan lama, mudah panas dan sebagainya, mengikut pengalaman saya, blok ini berfungsi dengan sangat cemerlang, tidak lah mudah panas, tahan jalan jauh dengan saiz spoket 16-37 , pada gear 3 saya mudah menjejakkan meter rr selaju 170 km/h . Dengan menggunakan blok jenis ini , saya mudah mencapai top speed selaju 190km/h Gps. Itulah kelajuan maksimum rr saya dengan menggunakan blok ini. Bagi saya berbaloi menggunakan blok jenis ini kerana kuasa yang dihasilkan adalah sangat-sangat Ohsem, power , pickup mencanak. Saya beli blok shark ni pada harga RM540 di sentul pada tahun 2013. Apa yang kurang tentang blok ini adalah minyak agak parak dan piston tidak tahan lama. Digalakkan menukar piston setiap 10k km.




2.BLOK PDK GOLD 1855


 Setelah hampir setahun menggunakan blok shark ceramic 68mm dengan mileage 11k km . Saya terasa ingin mencuba blok PDK GOLD yang dikatakan power, sedap mantap dan sebagainya. Pada pengalaman saya, tidak lah se-POWER blok shark ceramic 68mm. Maklumlah saiz piston yang jauh berbeza. Bagaimanapun , performance blok pdk ini tidak lah mengecewakan, just saya kata sedap-sedap begitu sahaja. Power lebih kurang dengan Blok std RR. Kekurangan blok ini ?? Belum lagi dikenal pasti. Huhu . Minyak Jimat, itu sahaja review saya tentang pengalaman saya sarung blok ni. BTW seikhlas hati saya rasa menyesal pakai PDK , sebab moto saya tidak lagi laju dan pickup mencanak macam yang sebelum ni.

KESIMPULAN

Berdasarkan kepada pengalaman saya, kalau nak rasa power, bila pulas sedikit throtle , terasa sentap yang agak kuat, cubalah sarung blok shark ceramic 68mm .Berbaloi pakai blok shark ni.
 Yang menjadi isu adalah siapa tukang pasang blok anda?? siapa yang setting kan carb untuk ngam dengan blok baru anda?? adakah beliau pomen berpengalaman ?? Kalau salah setting, masalah yang akan jadi, blok calar, mudah panas dan risiko jem yang tinggi . So , carilah pomen yang anda yakini. =D .


Sebarang pertanyaan , silakan komen kat bawah ye. Saya akan cuba share pengalaman saya dengan anda. Btw saya budak baru belajar. =D

30 comments:

  1. Salam bos pkai blok shark
    carb pkai ape?
    mj pj set brape?
    2t bkak brape besar? or cam dalam tank?

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam , sy pakai carb uma masa tu ..30 mm ...mj pj sy x igt la bro ..tp sy boleh tunjukkan kat mana sy hantar bikin ... sy akn bg review untuk pomen2 yg terbaik pulak nt .. tunggu ye ...huhu

      Delete
    2. bab 2t tu ..sy bukak sehabis besar.. sy x pernah campur 2t dlm tank ...x berani lg.... so far sy buat mcm tu ..moto cun melecun

      Delete
    3. okei klau mcm 2 pipe mcmne pulak? jalan jauh brape jauh bos jalan stu travelling?

      Delete
    4. paip sy pakai std , jalan jauh slalu 90km pergi balik ....

      Delete
    5. mana ye review pomen terbaik

      Delete
  2. Abang..rr sy pure stended.. Time balik dari poli pd. Kwn sy x isi 2t.. Tiba tiba bunyi jadi lain. Sy punya buku service dh hilang.. Mcm mana. wassap sy 0166219754

    ReplyDelete
  3. Abang..rr sy pure stended.. Time balik dari poli pd. Kwn sy x isi 2t.. Tiba tiba bunyi jadi lain. Sy punya buku service dh hilang.. Mcm mana. wassap sy 0166219754

    ReplyDelete
  4. hi bro , leh x nak tahu mana bro mna kedai bro anta wat block aritu ? mmber bfre ni pnah kai block 65. tp jem.. setting xcun..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sy hantar di kedai moto uncle wong rawang .... boleh tanya dlm group2 budak rawang ...diorg mesti tau bengkel tu ....

      Delete
  5. sy baru sahaja pakai rr..selepas tukar piston&ring
    moto ada masalah semput2 pada kelajuan 120km/h..klu paksa baru pergi.
    mj290/pj30..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setting minyak pd skru carb x cun ...pendek citer 2 je boleh jd..setting carb x ngam.. x pun pv sangkut....

      Delete
  6. Salam bos. Klw pkai block shark, nk tuka piston dia nk pkai brand apa? Tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wssalam
      ..boleh jer pakai piston jenama dye jugak... ataupun jenama lain yg ngam

      Delete
  7. Salam Bang....kalau jalan jauh tahan x ceramic tu??carb pulak nk pakai carb jenis ap...

    ReplyDelete
  8. hi bro rr,bole tye? klw carb tzm gn 68mm mj pj nk settg brp yek?? alhamdulillah tkasih ats prkongsian..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Utk semua yg baca.blog ni. Saya pun ada pengalaman guna block ori, ori korek n block rextor 68mm.
      Block ori saya korek, pakai pipe ahm, carb standard tapi setting baik, main jet ada naik. Power mcm ori x korek lagi deras tapi bila korek lagi panjang.nafas kurang deras sikit!

      Lepas tu 2 bulan tukar 68mm rextor. Rm 580 siap piston. Pin. Clip. Ring. Gasket. Head hantar engineering skim 1mm bukak 68mm kawahnya bibir atau squish band d sekeliling buat 10mm mereng 12 darjar. Bentuk kawah dalam macam mangkuk. Cuba ko org cari 2 stroke tuning pdf d internet. Ada ilmu sikit benda ini. Sia menentukan carekter power moto dari segi beza compresion. Moto kita low compression high rpm. INGAT LOW COMPRESSION!!! 2 stroke motocross High comp low rpm.
      Lepas tu aku pakai uma 30. Boyesen reed valve. Pipe R9 mugello. Cdi Predetor indon n voltage stabilizer sekali.
      Sprocket 14. 36 428.

      POWER memang sangat cantik. Tp kalau guna UMA main jet kena beli set yg paling besar. Sikit lagi batang satay boleh masuk jet tu. Klu x minyak xcukup! Bunyik moto aku pomen kata panas. Memang kuat tajam nyaring. Berdarah telinga klu duduk tepi.
      Power memang mcm brader guna 68 shark kata, lu Pulas sikit bila kat 120kmh gear 6, terus naik pg 160kmh. Xpayah drop2 gear. Nak potong kereta pulas jer sikit. Berat aku 110kgs.
      Kisah Benar. Ada perjumpaan Kippers masa puasa tahun lepas 2015. 13 bijik sampai. Moto aku jer yg bikin abis. Masa pg highway. Pergghh diorang tiba2 fly. Tertinggal aku kat belakang. Apa lagi gua drop 6 ke 3 pulas habis. Nah satu per satu kena makan dari belakang. Aku rasa itulah paling laju pernah aku bawak 260kmh. Malam lampu meter aku semua mati.
      Lepas setahun, bearing pin pistong pecah habis cita block tu. Masuk block korek. Setgila sama citer. Pecah juga. Sekarang tungu beli lagi block. Itulah terserempak blog ini.
      Ada gambar semua d forum kips.forumotions.net nickname saya syxt9s
      Ada time tu aku pun tanya n mencari ilmu.
      Enjoy bila usia n hidup masih ada masa. Mcm aku dah kahwin anak pon dah satu. Moto pun dah berhabuk kat bawah. Padahal ada lg racing clutch gear belum pasang. Masih.lg nak.masuk.vforce3 n gearbox racing. Lepas tu pacak dalam rumah buat bini marah hari ahad bawak round rumah dengan.anak duk sekali. Road tax pon dah.mati. x kisahlah. Janji puas hati brng halal!!!

      Delete
    2. Utk semua yg baca.blog ni. Saya pun ada pengalaman guna block ori, ori korek n block rextor 68mm.
      Block ori saya korek, pakai pipe ahm, carb standard tapi setting baik, main jet ada naik. Power mcm ori x korek lagi deras tapi bila korek lagi panjang.nafas kurang deras sikit!

      Lepas tu 2 bulan tukar 68mm rextor. Rm 580 siap piston. Pin. Clip. Ring. Gasket. Head hantar engineering skim 1mm bukak 68mm kawahnya bibir atau squish band d sekeliling buat 10mm mereng 12 darjar. Bentuk kawah dalam macam mangkuk. Cuba ko org cari 2 stroke tuning pdf d internet. Ada ilmu sikit benda ini. Sia menentukan carekter power moto dari segi beza compresion. Moto kita low compression high rpm. INGAT LOW COMPRESSION!!! 2 stroke motocross High comp low rpm.
      Lepas tu aku pakai uma 30. Boyesen reed valve. Pipe R9 mugello. Cdi Predetor indon n voltage stabilizer sekali.
      Sprocket 14. 36 428.

      POWER memang sangat cantik. Tp kalau guna UMA main jet kena beli set yg paling besar. Sikit lagi batang satay boleh masuk jet tu. Klu x minyak xcukup! Bunyik moto aku pomen kata panas. Memang kuat tajam nyaring. Berdarah telinga klu duduk tepi.
      Power memang mcm brader guna 68 shark kata, lu Pulas sikit bila kat 120kmh gear 6, terus naik pg 160kmh. Xpayah drop2 gear. Nak potong kereta pulas jer sikit. Berat aku 110kgs.
      Kisah Benar. Ada perjumpaan Kippers masa puasa tahun lepas 2015. 13 bijik sampai. Moto aku jer yg bikin abis. Masa pg highway. Pergghh diorang tiba2 fly. Tertinggal aku kat belakang. Apa lagi gua drop 6 ke 3 pulas habis. Nah satu per satu kena makan dari belakang. Aku rasa itulah paling laju pernah aku bawak 260kmh. Malam lampu meter aku semua mati.
      Lepas setahun, bearing pin pistong pecah habis cita block tu. Masuk block korek. Setgila sama citer. Pecah juga. Sekarang tungu beli lagi block. Itulah terserempak blog ini.
      Ada gambar semua d forum kips.forumotions.net nickname saya syxt9s
      Ada time tu aku pun tanya n mencari ilmu.
      Enjoy bila usia n hidup masih ada masa. Mcm aku dah kahwin anak pon dah satu. Moto pun dah berhabuk kat bawah. Padahal ada lg racing clutch gear belum pasang. Masih.lg nak.masuk.vforce3 n gearbox racing. Lepas tu pacak dalam rumah buat bini marah hari ahad bawak round rumah dengan.anak duk sekali. Road tax pon dah.mati. x kisahlah. Janji puas hati brng halal!!!

      Delete
    3. Utk semua yg baca.blog ni. Saya pun ada pengalaman guna block ori, ori korek n block rextor 68mm.
      Block ori saya korek, pakai pipe ahm, carb standard tapi setting baik, main jet ada naik. Power mcm ori x korek lagi deras tapi bila korek lagi panjang.nafas kurang deras sikit!

      Lepas tu 2 bulan tukar 68mm rextor. Rm 580 siap piston. Pin. Clip. Ring. Gasket. Head hantar engineering skim 1mm bukak 68mm kawahnya bibir atau squish band d sekeliling buat 10mm mereng 12 darjar. Bentuk kawah dalam macam mangkuk. Cuba ko org cari 2 stroke tuning pdf d internet. Ada ilmu sikit benda ini. Sia menentukan carekter power moto dari segi beza compresion. Moto kita low compression high rpm. INGAT LOW COMPRESSION!!! 2 stroke motocross High comp low rpm.
      Lepas tu aku pakai uma 30. Boyesen reed valve. Pipe R9 mugello. Cdi Predetor indon n voltage stabilizer sekali.
      Sprocket 14. 36 428.

      POWER memang sangat cantik. Tp kalau guna UMA main jet kena beli set yg paling besar. Sikit lagi batang satay boleh masuk jet tu. Klu x minyak xcukup! Bunyik moto aku pomen kata panas. Memang kuat tajam nyaring. Berdarah telinga klu duduk tepi.
      Power memang mcm brader guna 68 shark kata, lu Pulas sikit bila kat 120kmh gear 6, terus naik pg 160kmh. Xpayah drop2 gear. Nak potong kereta pulas jer sikit. Berat aku 110kgs.
      Kisah Benar. Ada perjumpaan Kippers masa puasa tahun lepas 2015. 13 bijik sampai. Moto aku jer yg bikin abis. Masa pg highway. Pergghh diorang tiba2 fly. Tertinggal aku kat belakang. Apa lagi gua drop 6 ke 3 pulas habis. Nah satu per satu kena makan dari belakang. Aku rasa itulah paling laju pernah aku bawak 260kmh. Malam lampu meter aku semua mati.
      Lepas setahun, bearing pin pistong pecah habis cita block tu. Masuk block korek. Setgila sama citer. Pecah juga. Sekarang tungu beli lagi block. Itulah terserempak blog ini.
      Ada gambar semua d forum kips.forumotions.net nickname saya syxt9s
      Ada time tu aku pun tanya n mencari ilmu.
      Enjoy bila usia n hidup masih ada masa. Mcm aku dah kahwin anak pon dah satu. Moto pun dah berhabuk kat bawah. Padahal ada lg racing clutch gear belum pasang. Masih.lg nak.masuk.vforce3 n gearbox racing. Lepas tu pacak dalam rumah buat bini marah hari ahad bawak round rumah dengan.anak duk sekali. Road tax pon dah.mati. x kisahlah. Janji puas hati brng halal!!!

      Delete
    4. Bro..kalau macam saya kn..yg pakai carb standart korek rr berapa nak set mj dan pj??
      Saya pun pakai reed valve boyseen..dan paip ABM racing..Boss ade tk review pomen tahu setting..blok saya dh suruh pomen saya pasang dan head smua dh siap tpi nak set tk ngam..
      Pagi2 susah start dan moto hilang power bila gear 5,6

      Delete
    5. Bro..kalau macam saya kn..yg pakai carb standart korek rr berapa nak set mj dan pj??
      Saya pun pakai reed valve boyseen..dan paip ABM racing..Boss ade tk review pomen tahu setting..blok saya dh suruh pomen saya pasang dan head smua dh siap tpi nak set tk ngam..
      Pagi2 susah start dan moto hilang power bila gear 5,6

      Delete
    6. Bro..kalau macam saya kn..yg pakai carb standart korek rr berapa nak set mj dan pj??
      Saya pun pakai reed valve boyseen..dan paip ABM racing..Boss ade tk review pomen tahu setting..blok saya dh suruh pomen saya pasang dan head smua dh siap tpi nak set tk ngam..
      Pagi2 susah start dan moto hilang power bila gear 5,6

      Delete
  9. hi bro rr,bole tye? klw carb tzm gn 68mm mj pj nk settg brp yek?? alhamdulillah tkasih ats prkongsian..

    ReplyDelete
  10. Bro Kalau carb nsr sp,Bro tahu tak berapa size mj dan pj yang ngam??untuk blok 68mm nie

    ReplyDelete
  11. Bro Kalau carb nsr sp,Bro tahu tak berapa size mj dan pj yang ngam??untuk blok 68mm nie

    ReplyDelete
  12. Tumpang tanya, kenape tempreture rr ambe kalau maintain 140 keatas jarumnye mencecah separuh (panas)...mohon pandangan bro2 rr

    ReplyDelete
  13. Pdk lah block yg cun, block besar2 nak gi mane, setting lc ke boss pakai block besar2

    ReplyDelete
  14. Asa syarikat pinjaman pinjaman bersedia untuk meminjamkan mana-mana jumlah yang anda perlukan untuk memulakan perniagaan peribadi anda. kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%, juga jika anda ingin membeli rumah di atas ansuran bulanan kita juga boleh menjual rumah untuk anda. supaya Sila memohon pinjaman pertanian pertanian. jika anda memerlukan hubungan pinjaman e-mel kami: asaloantransfer@gmail.com, anda juga boleh menghubungi e-mel ini: finance_institute2015@outlook.com, Mungkin ada banyak sebab mengapa anda perlu akses kepada beberapa wang tunai tambahan - daripada yang tidak dijangka pembaikan kereta atau rumah untuk membayar perkahwinan anda atau cuti khas. Tetapi apa sahaja yang anda memerlukannya, apabila anda meminjam antara $ 5,000 USD untuk 100,000 USD di atas.

    pengkhususan Syarikat.
    1) Kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%.
    2) Kami juga boleh membeli sebuah rumah pilihan anda dalam mana-mana lokasi pilihan anda.

    ReplyDelete

Note: only a member of this blog may post a comment.