Friday 13 February 2015

TIPS DAN CARA LAJUKAN MOTOR 2 STROKE ANDA

Assalamualaikum, zaman muda saya dulu banyak saya habiskan masa dan wang untuk mengubahsuai enjin motor untuk bagi laju. Walaupun motor saya takde lah laju mana pun, namun saya memahami asas yang wajib untuk melajukan motor jenis 2 stroke .



1. CYLINDER BLOCK



Block RR ceramic shark 68mm

Berapa jumlah cc motosikal anda akan mempengaruhi kekuatan enjin anda .
Kekuatan enjin diukur dengan membaca HP dan TORQUE. Pada pengalaman saya, semakin besar saiz piston yang digunakan, semakin tinggi HP anda,  bagi sesiapa yang beminat nak main highway, nakkan top speed jahat, seharusnya aim pakai blok besar, dan dapatkn 30HP keatas kalo nak dapatkan top speed 180 km/h keatas lebih  mudah. Kalo HP dah tinggi, barulah boleh adjust saiz spoket yang sesuai untuk top speed yang di inginkan.

ER6N 72.1 HP . top speed 200km/h
Yamaha R6 122 HP , top speed 260km/h
RR 150 27HP on rear wheel dyno . top speed 180km/h ( superman )

oh ye speed yang saya bagi untuk RR tu semua mengikut meter gps, kalau ikut meter rr dah ketuk saing-saing R6 jer.

2. HEAD 

tidak perlu pening-pening, kalau berminat nak power low-mid rpm, head potong sedikit, kalau nak rpm power kat top end, lebih baik biarkan standard. Ni tips paling simple , nak lebih detail nanti banyak nak pakai kalkulator.

3.EKZOS





Lihat gambar rajah , setiap kali end stroke, mesti ada lebihan minyak yang tidak terbakar lagi terkeluar, bila tengok balik gambar rajah, lebihan minyak warna hijau tersebut masuk kembali kedalam kebuk pembakaran, ini kerana chamber ekzos direka khas dengan timing yang tertentu supaya lebihan minyak tadi masuk semula. So, jangan pandai-pandai nak alter ekzos korek sendiri. Hantar kepada mereka yang berpengalaman dan terbukti di litar.Huhu. Kebanyakkan ekzos afterarket akan alter power motor anda di rpm yang tertentu . Dan kebiasaannya ianya direka untuk blok std dan porting std tanpa usik apa-apa. Mengikut pengalaman saya, ekzos std adalah yg terbaik untuk stable power output,kalau ekzos aftermarket, lagi la moto x boleh blah, tidak ada kena mengena setting angin minyak pj mj x ngam. Yang tak ngam timing pulse untuk tolak balik lebihan minyak yang terkeluar daripada end stroke sebelumnya. 

4. CARBURETOR

Semakin besar saiz piston, saiz carb juga perlu dibesarkan. Tapi sebenarnya saiz carb perlu lah sesuai mengikut saiz piston , senang citer tengok pada jumlah cc, 150cc seeloknya 28mm , pandai tune baik-baik better saiz carb 30mm , paling penting nak draw habis power put daripada enjin , kena adjust mj pj cun , make sure tidak terlalu lean dan tidak terlalu rich. Since 2 stroke naik dyno x boleh baca AFR , tu yang payah sikit nak set sebab asap 2T boleh rosakkan alat O2 sensor. Just check balik pada plug, plug reading la katakan. make sure dapat coklat2 basah, tu dah cun sangat.


Pengalaman saya yang tidak seberapa, ini sahaja yang saya dapat membantu , ni sumer based on my self experience. Ambil jernih , buang mana yang keruh, saya still banyak lagi nak kena belajar . =D


21 comments:

  1. Bang tumpang tanya..Kalau pakai blok 68mm dengan carb standart porting Berapa size mainjet dengan pilotjet nak setkan??

    ReplyDelete
  2. Bang tumpang tanya..Kalau pakai blok 68mm dengan carb standart porting Berapa size mainjet dengan pilotjet nak setkan??

    ReplyDelete
  3. bang.tumpang tanya..saya guna moto yamaha ss110.engine baru lps abohol,semua cantik..masalah nya adalah,gear 1 dan 2 ok..gear 3 panjang giler..moto kurang daya pecutan pada gear 3 dan 4.apa masalah ye?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saiz spoket kena cun dgn mesin. Ss ni saiz spoket paling cun 14-33...

      Delete
    2. dgr mcm problem salah tune jer carb tu. Cuba try adjust carb. Gear 3 panjang maybe sbb Rpm lambat naik akibat kurang daya pecutan. dan sy syak carb jer biasanya

      Delete
  4. Nak tnye block rxz saiz 1.75 sesuai pj mj saiz brpee . Block dh buat

    ReplyDelete
  5. Nak tnye block rxz saiz 1.75 sesuai pj mj saiz brpee . Block dh buat

    ReplyDelete
  6. Boss rxz sy blok size 0.75 standard sprocket 35 16 ngam ke x ?

    ReplyDelete
  7. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  8. Boss tmpang tnya skid klaw modenas dinamik standard just nx buad carb jaa kiqa mnjet 115 pstu pilot 25.5 rxz lubang bsaq cm tue then spocket 35 . 15 okay x ? Jalan jauh okay dak ? Klaw xokay boss share resepi skidd bleyh plzz reply urgent sngad niyh

    ReplyDelete
  9. Boss tmpang tnya skid klaw modenas dinamik standard just nx buad carb jaa kiqa mnjet 115 pstu pilot 25.5 rxz lubang bsaq cm tue then spocket 35 . 15 okay x ? Jalan jauh okay dak ? Klaw xokay boss share resepi skidd bleyh plzz reply urgent sngad niyh

    ReplyDelete
  10. Boss tumpang tanya block saiz 1.00 rsk,berapa nak setting mj mp kasi sedap highway jarum panther

    ReplyDelete
  11. Boss tumpang tanya block saiz 1.00 rsk,berapa nak setting mj mp kasi sedap highway jarum panther

    ReplyDelete
  12. Boss kongsi sikit rahsia wave 125 . Saya gna sprocket 35 -15 piston 0.25 okay x? Kalau x okay share sikit

    ReplyDelete
  13. Tumpang tanya.. saya ada moto 125z sebijik... carb rxz blok saiz 150... tapi masih tak boleh goo... mohon pencarahan dari boss... newbie lagi

    ReplyDelete
  14. Tumpang tanya.. saya ada moto 125z sebijik... carb rxz blok saiz 150... tapi masih tak boleh goo... mohon pencarahan dari boss... newbie lagi

    ReplyDelete
  15. Assalam bro..motor saya y125z,piston size 1.50,carb rzx,head std..brapa size sproket yg sesuai,size mj/pj yg sesuai dan brapa top speed yg bleh dpt?

    ReplyDelete

Note: only a member of this blog may post a comment.