Wednesday 11 February 2015

TIPS MUDAH LULUS LOAN KERETA TANPA SLIP GAJI

Assalamualaikum kepada para pembaca sekalian, berdasarkan kepada pengalaman saya sebagai seorang peniaga, agak sukar untuk saya buat pinjaman rumah , kereta ataupun personal loan. Ada cara nya kalau nak lulus loan tu. Setelah saya mendalami ilmu-ilmu yang diperlukan , akhirnya saya memahami apa yang sebenarnya bank lihat pada seorang peniaga semasa permohonan untuk membeli kereta.

1. TRACK RECORD

Pernahkah anda membuat sebarang pinjaman dengan mana-mana Bank sebelum ini? Jika ada , bank akan melihat kepada rekod pinjaman anda menggunakan sistem CCRIS and CTOS. Jika pembayaran balik yang dibuat oleh anda selama ini cun, maka lebih mudah untuk anda membuat pinjaman yang lain. Yang penting, pastikan nama CLEAR dan tidak di Blacklisted. Oh ye pastikan anda ada SSM ye yang dah berumur lebih 2 tahun adalah sangat2 ohsem.

2. INCOME

Bagaimana bank membuat anggaran pendapatan anda?? Setahu saya bank akan melihat berapa banyak duit masuk didalam akaun syarikat anda, katakan secara purata duit masuk didalam akaun anda adalah sebanyak RM 30,000.00 sebulan.

RM 30,000.00 X 30% = RM9,000.00 ?? maka dengan ini bank menganggap pendapatan anda adalah sebanyak RM9,000.00 sebulan. Daripada 9k tu bahagi la 3. Maka tinggal lah RM3k . RM3k itulah yang bank lihat sebagai maksimum bayaran bulanan yang anda mampu bayar. Kereta apa yang bulanan nya RM3k ye?? mewah nya ..huhu

3.  DOWNPAYMENT

Bagi seorang peniaga, kalo anda nak mudah lulus loan kereta , pastikan minimum d/p anda lebih daripada 10% harga kereta tersebut. Katakan kereta tersebut berharga RM100k. So minimum d/p anda adalah RM10k . Lebih daripada tu, dijamin lebih mudah lulus. Lagi satu, pastikan umur 24 tahun keatas ye, kalau bawah daripada tu nanti , perlukan penjamin.

bagi peniaga yang berminat nak buat loan kereta . sediakan dokumen :

1) SSM
2) IC/Lesen memandu
3) 6 bulan company bank statement
4) EA form/ resit cukai income tax (kalo bayar income tax lagi cun)

Sekian.... ilmu yang tidak seberapa sangat pun . huhu

1 comment:

  1. Asa syarikat pinjaman pinjaman bersedia untuk meminjamkan mana-mana jumlah yang anda perlukan untuk memulakan perniagaan peribadi anda. kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%, juga jika anda ingin membeli rumah di atas ansuran bulanan kita juga boleh menjual rumah untuk anda. supaya Sila memohon pinjaman pertanian pertanian. jika anda memerlukan hubungan pinjaman e-mel kami: asaloantransfer@gmail.com, anda juga boleh menghubungi e-mel ini: finance_institute2015@outlook.com, Mungkin ada banyak sebab mengapa anda perlu akses kepada beberapa wang tunai tambahan - daripada yang tidak dijangka pembaikan kereta atau rumah untuk membayar perkahwinan anda atau cuti khas. Tetapi apa sahaja yang anda memerlukannya, apabila anda meminjam antara $ 5,000 USD untuk 100,000 USD di atas.

    pengkhususan Syarikat.
    1) Kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%.
    2) Kami juga boleh membeli sebuah rumah pilihan anda dalam mana-mana lokasi pilihan anda.

    ReplyDelete

Note: only a member of this blog may post a comment.