Monday 16 February 2015

MODIFIKASI NINJA RR150 (EKZOS)

Assalamualaikum dan selamat sejahtera. Ramai yang tertanya tanya ekzos apa yang terbaik untuk pickup dan top speed. Soalan ini agak rumit untuk dijelaskan kerana kebanyakkan ekzos yang saya jumpa , rata-ratanya jenis aftermarket, dan banyak sangat jenis saiz chamber , diffuser dan baffle yang berlainan diameter dan panjang.

Mula-mula kena faham apa fungsi expansion chamber ni .


(x habis2 gambar ni lagi, huhu , satu gambar seribu cerita =D)

Lihat pada gambar rajah, sekiranya ekzos yang anda pakai mampu menendang semula lebihan minyak yang terkeluar daripada end stroke sebelumnya dengan timing yang cun, nescaya 40HP dalam tangan anda dipadankan dengan blok PDK gold. Namun bukan mudah, kebanyakkan ekzos aftermarket yang saya jumpa , kebanyakannya adalah mengarut, power band yang mengarut dan owner sampai rasa nak mencarut. Huhu. Kalau dapat paip aftermarket yang sedap , itulah nasib anda sangat baik. Sebenarnya, realiti yang saya lihat, setiap kali rakan-rakan saya menukar kepada ekzos paip , pasti mereka akan kata susah nak set MJ Pj.. Set ?? set la macam mana skali pun , kalau paip tu timing mengarut, maka saya akan mendengar mereka berkata gear 5 6 tak hidup , power lemau , susah nak set, dan sebagainya. Maaf ye rakan-rakan sekalian sekiranya kata-kata saya agak mengguris hati, namun saya berniat supaya kita lebih berhati-hati kalau nak keluarkan duit nak beli ekzos. Setakat ini saya belum jumpa lagi ekzos yang terbaik untuk RR150 selain daripada ekzos Jenama Tsukigi.


Ini adalah ekzos yang saya puas mencari . Ekzos ini terbukti memang terbaik dan ngam untuk blok PDK gold. Ekzos ini tidak sesuai untuk blok std rr150 kerana design timing ekzos Tsukigi ini adalah direka khas untuk blok jenis 1855 iaitu Blok Pdk gold , Silver pun ada. Dengan menggabungkan ekzos ini dengan blok PDK , ketahuilah kamu , setting balik carb std tu , 40 HP menanti anda. 40HP tu adalah kenaikan sebanyak hampir 33% daripada asal RR150 sedia ada. Boleh bayangkan beza kuasa 33% yang lama dengan RR150 model baru sedia ada?? huhu ...


KAWASAKI KRR150 SE

Dulu PDK Thailand mengeluarkan Ekzos Tsukigi ni sebagai OEM parts untuk kawasaki KRR150 SE. Model SE ini lah yang dikatakan mempunyai Power mencecah 40HP pada rpm 10500 . Saya harap, perkongsian saya yang tidak seberapa ini , dapat dimanfaatkan sebaik nya. Kalau saya salah , betulkan ye. Akan datang saya akan cerita lebih terperinci sehinggakan anda boleh design sendiri ekzos anda. Insyaallah. 

6 comments:

  1. mane nak cari ekzos tu..kedai mane yg ada

    ReplyDelete
  2. mane nak cari ekzos tu..kedai mane yg ada

    ReplyDelete
  3. Nk ekzos ni ek.. Kat Thailand sng dpt bro.. Bro klu bro dok KL ape kate bro p kedai TAKIM buat ekzos standard tu.. Lg power bro.. Puas hati.

    ReplyDelete
  4. Assalam bos tumpang tanya bracket pada ekzos Pdk tsukigi tu sama x dgn ninja rr Malaysia...law x slh ekzos tu utk Kips petak n krz...klu bole pnp kt ninja rr sya nk g cri...klu kna modi pada bracket Huhuhu kna tggu rajin la jwbnya...

    ReplyDelete
  5. Assalam bos tumpang tanya bracket pada ekzos Pdk tsukigi tu sama x dgn ninja rr Malaysia...law x slh ekzos tu utk Kips petak n krz...klu bole pnp kt ninja rr sya nk g cri...klu kna modi pada bracket Huhuhu kna tggu rajin la jwbnya...

    ReplyDelete
  6. Asa syarikat pinjaman pinjaman bersedia untuk meminjamkan mana-mana jumlah yang anda perlukan untuk memulakan perniagaan peribadi anda. kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%, juga jika anda ingin membeli rumah di atas ansuran bulanan kita juga boleh menjual rumah untuk anda. supaya Sila memohon pinjaman pertanian pertanian. jika anda memerlukan hubungan pinjaman e-mel kami: asaloantransfer@gmail.com, anda juga boleh menghubungi e-mel ini: finance_institute2015@outlook.com, Mungkin ada banyak sebab mengapa anda perlu akses kepada beberapa wang tunai tambahan - daripada yang tidak dijangka pembaikan kereta atau rumah untuk membayar perkahwinan anda atau cuti khas. Tetapi apa sahaja yang anda memerlukannya, apabila anda meminjam antara $ 5,000 USD untuk 100,000 USD di atas.

    pengkhususan Syarikat.
    1) Kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%.
    2) Kami juga boleh membeli sebuah rumah pilihan anda dalam mana-mana lokasi pilihan anda.

    ReplyDelete

Note: only a member of this blog may post a comment.