Wednesday 11 February 2015

TIPS MEMULAKAN PERNIAGAAN

Assalamualaikum dan selamat sejahtera kepada para pembaca , hari ini saya nak share sikit tips ringkas bagi sesiapa yang ingin memulakan perniagaan berdasarkan pengalaman saya. Pastikan anda dah tetapkan matlamat anda. Okay ??

1. KUMPUL PENGALAMAN 

Saya mencadangkan sekurang-kurangnya anda pernah bekerja didalam satu bidang yang spesifik sebelum anda memulakan perniagaan sendiri . Contohnya anda nak jadi buka bengkel kereta, anda bekerja terlebih dahulu sebagai seorang mekanik. Dah rasa cukup pengalaman, dah kenal supplier , anda dah tahu ''pro'' dan ''con'' didalam bidang tersebut, maka , anda dah boleh mulakan langkah seterusnya.

2. RANCANG PERNIAGAAN 

Pastikan anda dah mula membuat kertas kerja untuk mengira kos modal, sewa + utiliti dan sebagainya dan juga anda dah cari lokasi tapak perniagaan anda, pastikan ianya strategik.

3. MODAL PERNIAGAAN

Berbalik kepada kumpul pengalaman, anda juga perlulah mengumpul sedikit simpanan untuk dijadikan modal untuk membuka perniagaan anda sendiri. Selain itu juga, anda juga boleh lah memohon pinjaman daripada TEKUN  http://www.tekun.gov.my/ . Saya sendiri membuat pinjaman dengan pihak TEKUN. Sebenarnya ada banyak lagi institusi kewangan yang menawarkan pinjaman perniagaan, tapi TEKUN adalah yang paling mudah bagi saya. Jadi saya syorkan sebaiknya buatlah pinjaman dengan TEKUN.

4. PERKENALKAN  PERNIAGAAN ANDA

Pada pendapat saya untuk mendapatkan keuntungan daripada perniagaan anda, anda perlulah membuat promosi hebat, memberi diskaun dan melayan pelanggan dengan penuh mesra. Inilah cara saya perkenalkan perniagaan saya kepada orang ramai. Apabila seorang pelanggan berpuas hati dengan harga barang yang saya jual murah, beliau akan mula menyebarkan berita tentang kehadiran perniagaan saya kepada kawan-kawan beliau , dan rantaian tersebut berjalan tanpa henti.  Sebenarnya banyak lagi cara untuk memperkenalkan perniagaan anda, tapi setakat ini saya hanya kongsikan berdasarkan pengalaman saya.



                  Jadi setakat ini sahaja tips yang ringkas untuk sesiapa yang hendak memulakan sebuah perniagaan. 9/10 rezeki itu datang daripada perniagaan. =D .


5 comments:

  1. Hello, Semua orang (Pinjaman Tawaran)
    Adakah anda berminat untuk mendapatkan pinjaman @ 2%? Jika ya,?
    email kami sekarang untuk maklumat lanjut mengenai pinjaman yang anda perlukan sebagai pinjaman.
    Sekarang sila hubungi kami melalui: anitacharlesloancompany@gmail.com bersama-sama dengan maklumat di bawah.
    kami menawarkan dari $ 1,000.00 kepada $ 60,000.000.00 juga memohon untuk maklumat lanjut
    {Lengkapkan borang pinjaman di bawah}
    Nama anda: ===========
    NEGARA: ===========
    NEGERI: ===========
    ALAMAT: ===========
    GENRE: ===========
    Jumlah yang diperlukan: ===========
    TEMPOH: ===========
    BILANGAN TELEFON: =========== =============

    Hubungi kami dengan email ini: anitacharlesloancompany@gmail.com atau anitacharlesloancompany@mail.com
    Akaun yang lebih baik daripada syarikat yang sah.
    Salam
    Puan Anita

    ReplyDelete
  2. Sye ade mslah psl fz ni. Dlu ok. Sjak excident aritu. Moto jdi lembab. So skrg sye pike nk msokkn block 62mm.. nk tnye ni. Perlu ke sye tukar trottle body.. n kne seting dyno ke lps siap pemasangan tu siap? Tq. Nubis kubis

    ReplyDelete
  3. Sye ade mslah psl fz ni. Dlu ok. Sjak excident aritu. Moto jdi lembab. So skrg sye pike nk msokkn block 62mm.. nk tnye ni. Perlu ke sye tukar trottle body.. n kne seting dyno ke lps siap pemasangan tu siap? Tq. Nubis kubis

    ReplyDelete
  4. Hello Everybody,
    My name is Mrs Sharon Sim. I live in Singapore and i am a happy woman today? and i told my self that any lender that rescue my family from our poor situation, i will refer any person that is looking for loan to him, he gave me happiness to me and my family, i was in need of a loan of S$250,000.00 to start my life all over as i am a single mother with 3 kids I met this honest and GOD fearing man loan lender that help me with a loan of S$250,000.00 SG. Dollar, he is a GOD fearing man, if you are in need of loan and you will pay back the loan please contact him tell him that is Mrs Sharon, that refer you to him. contact Dr Purva Pius,via email:(urgentloan22@gmail.com) Thank you.

    BORROWERS APPLICATION DETAILS


    1. Name Of Applicant in Full:……..
    2. Telephone Numbers:……….
    3. Address and Location:…….
    4. Amount in request………..
    5. Repayment Period:………..
    6. Purpose Of Loan………….
    7. country…………………
    8. phone…………………..
    9. occupation………………
    10.age/sex…………………
    11.Monthly Income…………..
    12.Email……………..

    Regards.
    Managements
    Email Kindly Contact: urgentloan22@gmail.com

    ReplyDelete
  5. Asa syarikat pinjaman pinjaman bersedia untuk meminjamkan mana-mana jumlah yang anda perlukan untuk memulakan perniagaan peribadi anda. kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%, juga jika anda ingin membeli rumah di atas ansuran bulanan kita juga boleh menjual rumah untuk anda. supaya Sila memohon pinjaman pertanian pertanian. jika anda memerlukan hubungan pinjaman e-mel kami: asaloantransfer@gmail.com, anda juga boleh menghubungi e-mel ini: finance_institute2015@outlook.com, Mungkin ada banyak sebab mengapa anda perlu akses kepada beberapa wang tunai tambahan - daripada yang tidak dijangka pembaikan kereta atau rumah untuk membayar perkahwinan anda atau cuti khas. Tetapi apa sahaja yang anda memerlukannya, apabila anda meminjam antara $ 5,000 USD untuk 100,000 USD di atas.

    pengkhususan Syarikat.
    1) Kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%.
    2) Kami juga boleh membeli sebuah rumah pilihan anda dalam mana-mana lokasi pilihan anda.

    ReplyDelete

Note: only a member of this blog may post a comment.